Artykuły, które sprzedają – podstawowe zasady skutecznego copywritingu
W nawet najtrudniejszych ekonomicznie czasach warunkiem skutecznej sprzedaży jest content jak najbardziej dopasowany do potrzeb klienta. Zgrabnie zestawione słowa to coś, co stanowi fundament marki, a także jej wizytówkę, wyróżniającą ją od konkurencji. Jak pisać artykuły, by były przyjazne użytkownikowi, a zarazem spełniały swoją marketingową funkcję?
Podstawowe zasady
Nie będziemy oryginalni — owszem, pisanie artykułów bezwzględnie musi być poparte rzetelnymi badaniami rynku i określeniem persony — czyli potencjalnego nabywcy produktu lub usługi. Bez informacji na temat jego oczekiwań, tego, kim jest i jakim językiem się posługuje (inaczej konstruujemy treści dla młodzieży, inaczej dla biznesu, a jeszcze inaczej np. dla rodziców), trudno mówić o skutecznym contencie.
Kolejną kwestią jest znajomość aktualnych zasad SEO. Pisanie artykułów warto wesprzeć odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. Powinny one brzmieć naturalnie i nie sprawiać wrażenia nachalności. Poza tym Google sugeruje stosowanie synonimów, co dodatkowo stwarza możliwość wykazania się kreatywnością przez copywriterów.
Co prawda algorytmy wyszukiwarek zmieniają się nawet co kilka miesięcy, jednak znajomość zasad indeksowania treści to ważna wiedza dla działu contentowego. Im więcej szkoleń w tym zakresie, tym lepiej.
Skuteczny content — czyli jaki?
Nawet najbardziej doświadczony dział contentowy nie sprawi, że publikacja artykułów sama z siebie okaże się kasowym sukcesem. Bez określenia celu zamieszczania treści i doborze odpowiednich serwisów, gdzie się one pojawią, trudno mówić o jakiejkolwiek skuteczności.
Zleceniodawcom zależy na różnym efekcie wywoływanym u odbiorcy — inaczej działają treści lead magnet, w innym celu zamieszczane są publikacje na LinkedIn. Tworzony artykuł ma bawić czy uczyć? A może w zabawny sposób kierować uwagę czytelnika na nowości w ofercie?
Czasem klient nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotne jest precyzyjne określenie celu pisania artykułów. Dlatego doświadczona agencja lub freelancer zwykle opracowują swoje briefy, by za pomocą odpowiednich pytań ustalić ramy treści.
Techniczna strona skutecznego pisania
Przed publikacją każdego artykułu zwykle poświęcamy dłuższą chwilę na jego edycję. Wydzielenie sekcji, nagłówków, pogrubienie słów kluczowych i ewentualne linkowanie do innych stron to podstawowe czynności, dzięki którym treść ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Na temat zasad skutecznego copywritingu z pewnością można byłoby stworzyć jeszcze niejeden artykuł, powyżej jednak zawarte są podstawy, bez których trudno rozpocząć tworzenie treści. Grupa docelowa, merytoryczna treść, właściwe miejsce dystrybucji oraz format przyjazny wyszukiwarce to z pewnością elementy, które przybliżą każdego początkującego marketera do sukcesu kampanii.